Honda Club Wałbrzych
http://honda-walbrzych.pl/

Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic
http://honda-walbrzych.pl/viewtopic.php?f=64&t=2800
Strona 1 z 2

Autor:  Amciax12 [ Śr, 05 lut 2014; 04:23:38 ]
Tytuł:  Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

Podjęłam się ostatnio samodzielnej naprawy rezystora dmuchawy w mojej hondzie (Honda Civic HB, 1993 ,D13B2) Aczkolwiek zdjęcia zaczerpnięte z innego źródełka :P
Mimo, że żadna ze mnie "złota rączka" to operacja zakończyła się sukcesem. Postanowiłam więc zrobić opis naprawy możliwej do przeprowadzenia domowym sposobem. Gra jest warta świeczki bo dzięki kilku prostym zabiegom możemy zaoszczędzić około 100 zł.

Opis będzie z pewnością pasował również do innych modeli CIVIC. ALE NIE DAM SOBIE RĄK UCIĄĆ :D

Manual wzbogaciłam o fotografie, na których pokazane są kolejne czynności.

Na początek - KIEDY PODEJMUJEMY SIĘ NAPRAWY?

Typowym objawem przepalenia się oporników jest to, że nadmuch powietrza nie działa, na którymś z biegów dmuchawy
- zwykle są to biegi - pierwszy i drugi, czasem trzeci (czwarty bieg zasilany jest bezpośrednio z akumulatora (z pominięciem rezystora) więc jego ten problem nie dotyczy.
Jeżeli więc na jedynce, dwójce, czy trójce dmuchawa nie działa to...

Do dzieła

Będą nam potrzebne:

- śrubokręt krzyżakowy (również taki z krótką rączką),
- kombinerki,
- obcinarka do drutu,
- lutownica (+cyna, pasta lub kalafonia, itp)
- oporniki 10 W lub 5 W (oporność w zależności od typu usterki - patrz niżej),
- szmatka do ocierania potu z czoła - dla niewprawionych w lutowaniu (żart) :D,
- piwo (to na koniec i to na serio serio).

1. Wymontowanie schowka.

Rezystor umiejscowiony jest pod schowkiem, więc aby się do niego dobrać trzeba ten schowek wymontować (chyba , że ktoś ma łapy cienkie jak andruty - ale to mężczyzn nie dotyczy).

Schowek przykręcony jest od spodu śrubkami. Odkręcamy je śrubokrętem krzyżakowym lub kluczykiem nasadkowym 8mm:
Obrazek


UWAGA - właściwe śrubki są widoczne tylko podczas gdy schowek jest zamknięty - nie pomyl śrubek :)

Obrazek


A tak powinno wyglądać gdy wykręcenie schowka się powiedzie :)

Obrazek

2. Wykręcenie rezystora

Rezystor znajduje się po prawej stronie. Rozpoznamy go po wpiętej od góry wtyczce kończącej 4-żyłowy kabel. Cały układ oporników jest schowany w kanale wentylacyjnym i przykręcony od góry dwoma wkrętami:

Obrazek



Wyciągnij wtyczkę 1, wykręć wkręty 2 i 3 i delikatnie wyjmij cały element (delikatnie, żeby nie uszkodzić sprężynek)

OK. No to masz juz w garści winowajcę. Powinien wyglądać tak:

Obrazek

OCENIAMY STRATY. Obejrzyj dokładnie każda ze sprężynek i sprawdź, która z nich jest przepalona.

Obrazek


Na powyższym zdjęciu znajduje się cały układ z ponumerowanymi opornikami (tę rolę pełnią sprężynki). Odpowiednio są to oporniki odpowiedzialne za 1,2 i 3 bieg nawiewu.

Przepalone sprężynki zastępujemy ceramicznymi opornikami. Oporniki takie dostać możesz w każdym dobrym sklepie z akcesoriami elektronicznymi - koszt około 1 zł za sztukę.

Ja wymieniałam wszystkie! i koszt tego wyniósł mnie 7.50 zł.

Tak wyglądają:
Obrazek


WAŻNE

Sprężynkę z numerem 1 zastępuj opornikiem 10-watowym o oporności 1,8 om
Sprężynkę z numerem 2 zastępuj opornikiem 10-watowym o oporności 1,2 om
Sprężynkę z numerem 3 zastępuj opornikiem 10-watowym o oporności 0,6 om


Zasada jest prosta - im wyższy opór, tym niższe obroty. Jeśli wartości oporu będą się różnić od podanych o +/- 0,2 om (czyli zamiast 1,8 om dasz opornik 2 omy to tragedii nie będzie - ale wartość obrotów na danym biegu będzie inna od oryginalnej. Podczas naprawy zastosowałem opór 2 omy zamiast 1,8 na 2 biegu, w wyniku czego obroty na pierwszym i drugim biegu są trochę wolniejsze niż przed naprawą. Ale to nie ma aż takiego znaczenia.

Jeśli nie dostaniesz oporników 10 Watowych to kup dwa 5 watowe o połowę niższej wartości oporu.
Czyli zamiast np. jednego opornika 10 Wat 2 om zastosuj dwa oporniki 5 Wat 1 om - zlutowane szeregowo :

Obrazek

W moim przypadku oporność się trochę zmieniła ze względu na złą dostępność rezystorów.
A więc na:
1 biegu oporność wynosi 1,36om
2 biegu oporność wynosi 1om
3 biegu oporność wynosi 0,78om

Czyli:
Posiadałam 1 opornik o wielkości 10W i 1om
2 oporniki o wielkości 5W i 0,68om
2 oporniki o wielkości 5W i 0,39om

3. Przylutowanie opornika.

Oceń która sprężynka jest przepalona. W moim przypadku była to sprężynka od drugiego biegu. Na po niższym zdjęciu ładnie to widać:

Obrazek

Teraz popsutą sprężynkę usuń z układu i w jej miejsce wstaw odpowiednik opornik 10 watowy lub parę oporników 5 Watowych.

Tak na marginesie - zlutowanie szeregowe dwóch oporników 5 watowych zamiast jednego 10 watowego daje wbrew pozorom oszczędność miejsca. Opornik 10 watowy jest znacznie większy, a 5 watowe można "złożyć" np tak:

Obrazek

Jeśli wszystko poszło Ok to możesz sprawdzić czy nawiew działa prawidłowo.
W tym celu wejdź do samochodu, ustaw przełącznik dmuchawy na pozycję 0, wepnij wtyczkę do gniazda naprawionego rezystora, przekręć kluczyk w stacyjce w pozycję II (nie zapalaj silnika - rozruch silnika nie jest konieczny) i włącz dmuchawę. Nie musisz od razu przykręcać rezystora na miejsce ale próby nawiewu dokonuj krótko bo układ grzeje się i nie jest chłodzony. Jeśli stwierdzisz, że działa to możesz zamontować rezystor tam gdzie był, przykręcić go wkrętami i załączyć nawiew już spokojnie na dłużej.
Jeśli wszystko działa to zamontuj schowek i strzel sobie browarka Obrazek

Więc całość prezentuje się tak:

Obrazek

A to takie gdzie były ostatnie luty robione :)

Obrazek


MIŁEJ LEKTURKI I SAMODZIELNEGO NAPRAWIANIA :D

Autor:  m26 [ Śr, 05 lut 2014; 06:02:10 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

Amanda,
Cytuj:
Ja wymieniałam wszystkie! i koszt tego wyniósł mnie 7.50 zł.

Dalton
Cytuj:
Podczas naprawy zastosowałem opór 2 omy

praca zbiorowa :mrgreen: ale grunt że dobrze Wam idzie Obrazekgratki

PS Amanda,sprawdź czy silnik obraca się luźno,bo te opory palą się jak jest przytarty,wtedy pobiera dużo prądu i przeciąża opornik a nie chłodzi bo obraca się wolniej.

Autor:  Althon123 [ Śr, 05 lut 2014; 06:41:53 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

wszystko sprawnie dziala Mirek :D

Autor:  m26 [ Śr, 05 lut 2014; 07:09:57 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

Ty jesteś Amanda?No chyba że jesteś :D

Autor:  Amciax12 [ Śr, 05 lut 2014; 07:39:38 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

Działa jak należy :P no praca zbiorowa :D

Autor:  Muzyk-Grzes [ Śr, 05 lut 2014; 07:46:31 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

Gdybyś dobrze poszukała ,to Czad zrobił juz taki tutorial na tym forum.
ps: Patrząc po "drewnianym" wykończeniu to nie EG3 a Mx(A/B/C) czyli angielka, więc jak nie mogliście na spota przyjechać ,skoro nawiew nie działał jedynie na 1 biegu (srodkowy "rezystor") i to w innym nadwoziu niż wasze???

Autor:  m26 [ Śr, 05 lut 2014; 08:01:50 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

Ściema,choć napisali ze foty "pożyczyli" to jednak niemożność jazdy jest gróbymi nićmi szyta :|

Autor:  Muzyk-Grzes [ Śr, 05 lut 2014; 08:07:19 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

W/g zdjęcia ewidentnie nie działał 1 opornik czyli nie dział jedynie 1 bieg dmuchawy a nie całość.

Autor:  m26 [ Śr, 05 lut 2014; 08:24:44 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

A konkretnie to drugi,więc z tą jazdą

Obrazek

Ja już wiem :)

Autor:  Muzyk-Grzes [ Śr, 05 lut 2014; 08:52:33 ]
Tytuł:  Re: Naprawa rezystora dmuchawy w Honda Civic

Fakt środkowy czyli drugi ,ale 1 i 3 śmigają bez problemu.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/